Opłata recyklingowa – co to jest i kogo dotyczy?

Reklamówki z tworzywa sztucznego to wręcz nieodłączny element każdego sklepu. Nieważne, czy robimy zakupy w sklepie spożywczym, czy w odzieżowym – tego typu torby są proponowane przez sprzedawców już od bardzo dawna. 1 września 2019r. zmieniły się jednak zasady związane z dokonywaniem przez przedsiębiorców opłaty recyklingowej za tzw. torby foliowe. Nowelizacja ta wprowadziła m.in. rozszerzenie dotyczące zakresu toreb, które są tą opłatą objęte. A czym dokładnie jest opłata recyklingowa i kogo dotyczy?

Co to jest opłata recyklingowa?

Jest to opłata, którą każdy przedsiębiorca prowadzący handel detaliczny bądź hurtowy oferujący torby foliowe, musi pobrać od osoby nabywającej. Opłacie recyklingowej nie ulegają najlżejsze rodzaje toreb, które popularnie są nazywane zrywkami. Po nowelizacji z 1 września 2019r. opłacie podlegają zatem wszystkie reklamówki z tworzywa sztucznego, których grubość jest większa lub równa 15 mikrometrów. Regulacja ta jest uzasadniana przede wszystkim troską o środowisko naturalne. Dlaczego? Wcześniej sprzedawcy mogli oferować grube, nawet 51 mikrometrowe torby, za bardzo niską opłatą, bądź za darmo, co przyczyniało się do ich większego zużycia. Zaostrzona opłata recyklingowa ma zapobiegać takim praktykom.

Jak należy rozliczać opłatę recyklingową?

Zgodnie z art. 40c ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami, opłata recyklingowa powinna być uiszczona na odrębny rachunek marszałka wojewódzkiego właściwego ze względu na miejsce pobrania należności. Termin jej uregulowania mija piętnastego dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana.

Wysokość opłaty recyklingowej została określona w Rozporządzeniu Ministra Środowiska i od 1 września 2020r. wynosi ona 0,20 zł + VAT za jedną sztukę torby wykonanej z tworzywa sztucznego. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca prowadzący handel musi stosować dodatkową ewidencję liczby nabytych oraz wydanych toreb w danym roku kalendarzowym. Jeśli jeden przedsiębiorca posiada kilka jednostek detalicznych, taka ewidencja musi być prowadzona dla każdej z nich oddzielnie.

Poprzedni artykułUmowa kupna sprzedaży samochodu – co powinna zawierać?
Następny artykułKsięgi rachunkowe – kto musi je założyć?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj