Jest takie dobrze znane stwierdzenie, że na świecie są tylko dwie pewne i niezmienne rzeczy: śmierć i podatki. Autorstwo tego powiedzenia przypisuje się Benjaminowi Franklinowi. Przed podatkami raczej nie ma ucieczki i każdy musi je płacić. Co zatem zrobić, żeby było to w miarę łatwe i nie zajmowało zbyt wiele czasu? Jeśli chcesz poznać odpowiedź na to pytanie to koniecznie przeczytaj kolejne akapity, a dowiesz się jak w prosty sposób składać zeznania podatkowe.
Gdzie można znaleźć deklaracje podatkowe przygotowane przez Ministerstwo Finansów?
Na oficjalnych stronach rządowych można znaleźć wzory deklaracji PIT w formie elektronicznej. Są to tak zwane e-deklaracje służące do rozliczeń podatkowych. Można je wydrukować i złożyć do odpowiedniego urzędu skarbowego w formie papierowej. Ale można też je przesłać za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jednak, żeby potwierdzić autentyczność deklaracji wysyłanej za pośrednictwem sieci internet wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny. Dzięki temu można uzyskać urzędowe poświadczenie odbioru. Co ciekawe, w przypadku składania deklaracji podatkowej przez osobę fizyczną taki podpis nie zawsze jest konieczny. Taka osoba musi podać identyfikator podatkowy – numer PESEL, imię, nazwisko i datę urodzenia oraz kwotę przychodu z deklaracji PIT, która była składana w poprzednim roku. Jest to duże ułatwienie, bo podpis elektroniczny jest sporym wydatkiem, zwłaszcza dla osoby, która będzie go używać wyłącznie raz w roku do rozliczania PIT.
Czy deklarację podatkową można wysłać do Ministerstwa Finansów?
Co do zasady podatek PIT rozlicza się w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania. Co prawda w okresie od 15 lutego do 2 maja Ministerstwo Finansów udostępnia program PIT, za pomocą którego wyślesz e-deklaracje. Ale ostatecznie i tak trafią one do urzędów skarbowych. Są jednak takie deklaracje, dla których urząd skarbowy nie jest właściwym adresatem. W zakresie podatków takich, jak: podatek leśny, podatek rolny czy podatek od środków transportu właściwym organem podatkowym jest gmina. To właśnie do urzędu gminy składa się takie deklaracje jak deklaracja DL-1 czy deklaracja IL-1 za poprzedni rok podatkowy. Czy w tym celu można też skorzystać z e-deklaracji? Taką deklarację możesz złożyć papierowo zarówno osobiście jak i przy pomocy poczty. Jest jeszcze jedna możliwość. Taką deklarację możesz złożyć przy pomocy platformy ePUAP. Prawidłowo podpisany dokument ma taką samą moc prawną jak wersja papierowa.
Co to jest deklaracja podatkowa online?
Przy rocznym obliczeniu podatku można wspomagać się różnego rodzaju materiałami, które znajdziesz na przykład na portalu podatkowym. Większość takich miejsc w sieci ma charakter informacyjny. O ile łatwo znaleźć miejsce w którym można rozliczyć PIT, o tyle w przypadku podatków: rolnego, leśnego, od środków transportu czy od nieruchomości nie jest to takie proste. Jest tak dlatego, że każda gmina może mieć inne stawki tych podatków. A jeśli posiadasz kilka nieruchomości położonych na terenie kilku gmin to nie tak łatwo zapamiętać stawki, które w nich obowiązują. W takim przypadku z pomocą przychodzi serwis przyjazne-deklaracje.pl. Ten serwis ma charakter informacyjny i znajdziesz tam wiele porad, które pomogą w wysłaniu deklaracji.
Jak złożyć deklarację podatkową przez internet?
W przypadku firm potrzebny jest identyfikator podatkowy NIP. Osoby fizyczne posługują się numerem PESEL, chociaż do 2012 roku takie osoby też musiały posługiwać się numerem NIP, ale resort finansów to zmienił. Żeby złożyć deklaracje przez internet można skorzystać z systemu e-deklaracje, a w przypadku deklaracji wysyłanych do gmin z platformy ePUAP.