Bardzo dużo osób marzy o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. Zanim jednak podejmie się ten krok warto zapoznać się z przepisami, które regulują prowadzenie działalności w Polsce.
O czym warto pomyśleć przed otwarciem działalności?
Zanim otworzymy działalność gospodarczą powinniśmy przeprowadzić badanie rynku. Warto zorientować się czy występuje popyt na dany produkt lub usługę, z jak dużą konkurencją trzeba będzie się zmierzyć i jak wyglądają możliwości pozyskiwania dostaw. Gdy wiemy już, czym firma będzie się zajmować powinniśmy poszukać dla niej lokalu, pomyśleć nad nazwą i zastanowić się, jaką formę prawną ona przyjmie. Bardzo istotny będzie także wybór formy rozliczania się z podatku dochodowego. Należy także oszacować sobie jak duży wkład finansowy będzie potrzebny na start. Warto też wykonać kalkulację przyszłych kosztów by łatwiej było policzyć ile pieniędzy będzie potrzeba w każdym miesiącu. Każdy rozsądny przedsiębiorca odkłada pieniądze na kilkanaście pierwszych miesięcy działania, gdyż wiadomo, że firmy na początku nie zarabiają. Warto także rozejrzeć się za zewnętrznym finansowaniem w postaci dotacji publicznych.
Formalności przy otwieraniu działalności
Obecnie formalności przy otwieraniu działalności gospodarczej nie są uciążliwe i dużą część z nich można wykonać zdalnie przy pomocy profilu zaufanego. Z całą pewnością trzeba będzie zarejestrować działalność w urzędzie gminy. Warto, więc wcześniej pomyśleć nad nazwą działalności. Przy tej okazji będzie też można zdeklarować sposób rozliczania się z urzędem skarbowym. Do wypełnienia formalności potrzebny będzie numer rachunku firmowego, trzeba, więc wcześniej pomyśleć o założeniu takiego rachunku w banku. Choć obecnie nie jest obowiązkowe posługiwanie się pieczęcią firmową to warto sobie taką wyrobić. Przy okazji można zlecić pierwsze materiały reklamowe takie jak wizytówki i ulotki.
Jak widać samo rozpoczęcie działalności gospodarczej nie jest skomplikowane ani uciążliwe. Gdy już wypełnione zostaną wstępne formalności warto skupić się na promowaniu działalności i pozyskiwaniu kontaktów biznesowych.