Jednym ze stresujących dla przedsiębiorcy momentów jest z pewnością kontrola działalności gospodarczej. Prowadzący działalność gospodarczą może być sprawdzany przez szereg jednostek, takich jak Urząd Skarbowy czy Państwowa Inspekcja Pracy. Czy należy prowadzić ewidencję takich kontroli?
Książka kontroli w przedsiębiorstwie
Okazuje się, że tak. Ewidencja kontroli działalności gospodarczej jest prowadzona w formie tzw. książki kontroli. Obowiązek ten jest regulowany w ustawie Prawo przedsiębiorcy. Art. 57 ust. 1, który mówi, że podatnicy mają w obowiązku prowadzenie tzw. książki kontroli oraz upoważnień i protokołów kontroli.
Formy prowadzenia książki kontroli
Książka kontroli w przedsiębiorstwie może być prowadzona w formie zbioru dokumentów, a także w formie elektronicznej. Jeżeli przedsiębiorca wybiera drugą formę, powinien także zadbać o to, by dokumentacja elektroniczna odzwierciedlała zawartość dokumentacji fizycznej w przedsiębiorstwie. Dane jakie powinna zawierać książka kontroli to przede wszystkim:
1. Nazwa jednostki, która dokonuje sprawdzenia.
2. Przedmiot kontroli
3. Daty od kiedy i do kiedy prowadzona jest kontrola
4. Oznaczenie upoważnienia do kontroli
Okazanie książki kontroli
W przypadku kontroli przedsiębiorca jest zmuszony okazać oryginalną książkę kontroli lub kopię pewnych jej części. Możliwe jest także okazanie wydruków ewidencji prowadzonej w formie elektronicznej. W przypadku wszczęcia wcześniejszej kontroli w przedsiębiorstwie przez inny podmiot i przejęcia przez niego książki kontroli, właściciel na okazanie książki kontroli organowi, który jako drugi rozpoczął kontrolę, ma aż 3 dni robocze od czasu zwrotu przez organ uprzednio kontrolujący.
Jakie są kary za brak książki kontroli?
Kary za brak książki kontroli określa Art. 83 § 1 Kodeksu karnego Skarbowego. Okazuje się, że za nieokazanie ewidencji przedsiębiorca może zostać ukarany grzywną do 720 stawek dziennych. Stawkę dzienną ustala się na podstawie płacy minimalnej, która obowiązuje w danym roku.