Zawieszenie działalności – krok po kroku

Nie każdą działalność gospodarczą da się rozwinąć tak, aby dobrze prosperowała. Dlatego prawo przewiduje sytuacje, w których nie trzeba od razu zamykać firmy. Wystarczy skorzystać z możliwości tymczasowego zawieszenia działalności, czego przyczyną bardzo często jest utrata płynności finansowej. Wpływ na taką decyzję ma także sezonowość danej gałęzi gospodarki, wiążąca się z brakiem zleceń.

Z czym wiąże się zawieszenie biznesu?

Takie rozwiązanie jest korzystne ze względu na ulgi finansowe i podatkowe. W czasie zawieszenia działalności właściciel nie opłaca zaliczek na poczet podatku dochodowego i nie składa deklaracji VAT. Zostaje także wyrejestrowany z ZUS. więc nie opłaca także tych składek. Jednak po upływie 30 dni traci prawo do świadczeń zdrowotnych a czas zawieszenia nie zalicza się do stażu emerytalnego.

Kto może zawiesić działalność?

Takie prawo przysługuje przedsiębiorcy, który nie zatrudnia pracowników lub zatrudnia pracowników, którzy przebywają na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym. W przypadku spółek, zawiesić biznes muszą wszyscy wspólnicy. Inaczej nie taki proces nie zostanie przeprowadzony do końca.

Zawieszenie następuje na czas określony lub nieokreślony, z tym, że ten okres musi wynosić minimum 30 dni. Przedsiębiorcy legitymujący się wpisem do KRS mogą zawiesić działalność maksymalnie na 24 miesiące.

Gdzie dokonać zawieszenia działalności?

Aby zawiesić działalność, należy wypełnić wniosek CEIDG-1, uzupełniając odpowiednie pozycje. Wspólnik spółki cywilnej ma obowiązek złożyć także formularz CEIDG-SC. Złożyć wpis o zawieszenie biznesu można:

  • osobiście we właściwym siedzibie urzędzie gminy, przedkładając ważny dowód osobisty,
  • listownie, dołączając dokument poświadczający zgodność podpisu,
  • elektronicznie, używając certyfikatu kwalifikowanego lub korzystając z profilu zaufanego,
  • przez pełnomocnika, uiszczając opłatę za pełnomocnictwo.

Błędne wypełnienie wniosku skutkuje obowiązkiem złożenia korekty błędnych informacji lub uzupełnieniem danych, na co wnioskodawca otrzymuje 7 dni. Składając wniosek online, system na bieżąco informuje o nieprawidłowościach. Zaakceptowane pismo zostaje skopiowane i opatrzone datą oraz informacją o zawieszeniu działalności. Urząd Gminy ma obowiązek przesłać wiadomość o zawieszeniu do urzędu skarbowego, GUS i ZUS.

Poprzedni artykułDziałalność gospodarcza – najważniejsze informacje
Następny artykułZarabianie w internecie – jak szybko zarobić w sieci?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj